Naar kennisbank

Bestaat jouw dreamteam ook uit een hipster, hacker & hustler?

Ken je de startup theorie van de hipster, de hacker en de hustler?

Als je denkt aan de hipster, de hacker en de hustler dan lijkt het bijna het begin van een avonturenboek. En op avontuur gaan ze zeker!

Rei Inamoto, CTO van AKQA, beschreef deze theorie als eerst. De theorie van de hipster, hacker & hustler (3H’s) gaat er vanuit dat je minimaal drie verschillende disciplines nodig hebt om een succesvolle startup te lanceren. Ieder van deze drie disciplines staat namelijk voor een onderdeel van de startup die aandacht nodig heeft. Vooral in de startup fase wordt dit ook wel een Minimum Viable Team genoemd.

Ieder van deze personen kan je op de volgende manier herkennen:

De hipster

De hipster staat voor de persoon die zorgt voor het design. Oftewel: de hipster is de designer van de startup. Dit kan natuurlijk een online designer of product designer zijn afhankelijk van het soort startup. Je kunt de hipster natuurlijk herkennen aan zijn hippe outfit.

De hacker

De hacker is te herkennen aan zijn hoody óf zijn coltrui. De rol van de hacker is om de technische werking van de startup voor zijn rekening te nemen. Waar anderen uitsluitend technische problemen en onmogelijkheden ziet weet de hacker de problemen te omzeilen en een sucecsvol product te bouwen.

De hustler

De hustler is de persoon met de business sense en een vlotte babbel die nieuwe relaties leggen kan met klanten, leveranciers of investeerders.

Als je terugkijkt naar de startup periode van veel grote bedrijven dan zijn de drie disciplines te herleiden naar drie verschillende personen. Zo wordt Jony Ive voor Apple gezien als de ultieme hipster, Bill Gates de ultieme hacker voor Microsoft en Sheryl Sandberg de ultieme hustler voor Facebook.

Nu het dreamteam van jouw startup

Als je van plan bent zelf een startup op te zetten dan kan je jezelf vast in één van deze rollen plaatsen. Je weet vervolgens ook welke rollen je nog meer gevuld moet hebben om tot een succesvolle eerste versie te komen.

Meer gerelateerde items

Alles begint bij contact: let's do this!

Als ondernemer weet je dat je actie moet ondernemen om iets te starten. Het formulier hiernaast invullen is één van die acties. Vul je gegevens in zodat we aan de slag kunnen gaan met de uitwerking van jouw idee.

Contact opnemen kost niets en is 100% vrijblijvend.




    Je gegevens worden uitsluitend gebruikt om een afspraak te maken. Lees er meer over in onze privacy policy.