Ben je op zoek naar meer informatie over de inzet van een minimum viable product? Dan zijn er verschillende manieren om deze informatie te vinden. Eén van de oudste maar nog meest gebruikte manieren is gewoon een boek lezen. Hieronder heb ik een aantal boeken op een rij gezet die je kunnen helpen bij de […]
Ben je op zoek naar meer informatie over de inzet van een minimum viable product? Dan zijn er verschillende manieren om deze informatie te vinden. Eén van de oudste maar nog meest gebruikte manieren is gewoon een boek lezen. Hieronder heb ik een aantal boeken op een rij gezet die je kunnen helpen bij de ontwikkeling van jouw minimum viable product.
Het boek van de man die de term minimum viable product (MVP) bedacht heeft mag natuurlijk niet ontbreken. Daarom heb ik de eerste plek voor dit boek gereserveerd. In de lean startup legt Eric Ries uit hoe je een nieuwe dienst of nieuw product succesvol lanceren kan op een lean manier. Dat houdt in: snel experimenteren, leren en analyseren, bijsturen en weer experimenteren. Ook wel de build – measure – learn cyclus.
Natuurlijk wordt in dit boek stilgestaan bij de inzet van MVP’s. Als je één boek voor de ontwikkeling van je minimum viable product zou kiezen dan raad ik je deze aan; een must read.
In het boek Traction introduceren Gabriel Weinberg en Justin Mares de bullseye methode. Het bullseye framework is een methode om systematisch tot de beste marketingkanalen te komen. Het boek geeft in de eerste hoofdstukken 19 verschillende marketingkanalen en hoe je deze inzetten kan voor jouw product, dienst of MVP. In het tweede deel van het boek wordt per marketingkanaal aangegeven welke experimenten je zou kunnen uitvoeren.
Het bullseye framework is een prima praktische oplossing om een product of dienst in de markt te zetten en de marketing gestructureerd aan te pakken. Zelf vind ik de uitleg van het framework de echte waarde van het boek. De beschrijvingen van de verschillende marketingkanalen vind ik een open deur en eigenlijk overbodig. Mocht je de shortcut willen naar alleen de framework methode, lees dan mijn artikel framewerk voor succes.
Als we over startups praten denken we vaak aan de silicon valley versie van een startup. Dus een paar jonge jongens die een idee hebben en dat binnen een paar jaar uitwerken naar een miljoenen bedrijf. In Burn the businessplan wordt duidelijk dat slechts een paar procent van de startups er zo uit ziet. Het overgrote deel van de startups wordt namelijk door (vooral) mannen van middelbare leeftijd gestart. Deze mannen hebben vaak al vele jaren ervaring opgedaan in loondienst van een bedrijf. Dit is een heel andere realiteit dan waar men meestal aan denkt als men aan een startup denkt.
In Burn the business plan legt Carl J Schramm uit waarom het nut van een businessplan tegenwoordig veel lager is dan vroeger. Hij pleit ervoor om de tijd die je vroeger in een businessplan stak nu vooral te steken in de ontwikkeling en marketing van je product of dienst. Niemand heeft een glazen bol waarmee hij of zij de toekomst voorspellen kan terwijl een businessplan vaak werkt met aannames uit het verleden. Er hoeft weinig te veranderen en je hele businessplan klopt niet meer. Carl J Schramm geeft aan dat het zinvoller is om te beginnen met het uitwerken van je plan en dit te valideren bij je potentiële klanten. Vanaf daar kan je dan weer verder met het ontwikkelen van je product. Wil je meer over het starten van een bedrijf zonder een businessplan? Lees dan mijn artikel over businessplannen.
Als ondernemer weet je dat je actie moet ondernemen om iets te starten. Het formulier hiernaast invullen is één van die acties. Vul je gegevens in zodat we aan de slag kunnen gaan met de uitwerking van jouw idee.
Contact opnemen kost niets en is 100% vrijblijvend.
Je gegevens worden uitsluitend gebruikt om een afspraak te maken. Lees er meer over in onze privacy policy.