Een half product? Dat is een MVP zeker niet. Ontdek wat het wel is, wat de voordelen en nadelen zijn en wat het kost om een MVP te ontwikkelen.
De term Minimum Viable Product (MVP) is door Eric Ries in het leven geroepen in zijn boek ‘The lean startup’. Zijn definitie is:
“Een eerste versie van een nieuw product waarmee een team in staat gesteld wordt om maximaal te leren van hun gebruikers tegen een zo laag mogelijke investering.”
Ondanks dat een MVP eigenlijk voor ieder soort bedrijf of product ingezet kan worden, wordt het vooral ingezet bij de ontwikkeling van apps en software.
Bij de conventionele manier van product ontwikkeling worden door het team vaak aannames gedaan. Op basis van deze set van aannames wordt gestart met de ontwikkeling. Het ontwikkelen van een product kan soms wel jaren duren, om nog maar te zwijgen van andere investeringen.
De achterliggende gedachte bij een MVP (en The Lean Startup) is dat er zo snel mogelijk nagegaan moet worden of de aannames die door het team gedaan zijn kloppen. Ze moeten gevalideerd worden. Op deze manier ontdek je al in een vroeg stadium dat de toekomstige gebruikers toch iets heel anders willen dan dat het team dacht. Doordat dit in een vroeg stadium duidelijk werd is er veel tijd en geld bespaard.
Het is de bedoeling om met je MVP te opereren in een combinatie van Minimum en Viable. Je wilt dus niet te minimaal zijn, dan voegt je product te weinig of geen waarde toe voor de gebruiker. Aan de andere kant wil je bij de start ook nog geen compleet uitgewerkt product opleveren. Dat zou immers een grote investering van tijd en geld betekenen.
Om tot een feature set te komen die minimum en viable op een juiste manier combineert zijn er verschillende oplossingen. In het artikel hoe kies ik de juiste features voor mijn MVP heb ik beschreven hoe je features kiest op basis van ratio en niet op emotie.
Er zijn een groot aantal voordelen bij de ontwikkeling via The Lean Startup en MVP methode ten opzichte van de reguliere aanpak. De grootste voordelen zijn:
Net zoals er voordelen zijn, zijn er natuurlijk ook genoeg nadelen te bedenken bij de inzet van een MVP. De meest bekende vind ik:
Mensen die voor het eerst in aanraking komen met de term minimal viable product hebben soms automatisch een negatieve associatie. Door de term ‘minimum’ denkt men dat het een half af product is dat met duct tape aan elkaar hangt. Als dit het geval is dan is het MVP niet goed uitgevoerd.
In de piramide hieronder zie je wat ik bedoel. Aan de linkerkant zie je wat veel mensen denken dat een MVP is, terwijl het eigenlijk juist is wat je aan de rechterkant ziet. Een goed uitgevoerd MVP heeft van alle eigenschappen een klein deel. Het is al zinvol, aangenaam en handig voor de gebruiker. Direct vanaf het begin.
Veel bedrijven zijn met een MVP begonnen dus er zijn veel verschillende voorbeelden te bedenken. Een aantal van de bekendste MVP voorbeelden zijn:
De online schoenenwinkel die bekend staat om haar uitmuntende klantenservice begon in 1999 op een erg efficiënte wijze. De achterliggende gedachte was om schoenen online te gaan verkopen, dit werd in die tijd nog niet online gedaan. De oprichters gingen op zoek naar de meest efficiënte manier om schoenen online te gaan verkopen. Helaas hadden ze zelf weinig budget om te investeren dus moest er creatief gedacht worden.
Het MVP van Zappos was om naar een schoenenwinkel te gaan, daar de schoenen te fotograferen en ze vervolgens online aan te bieden met die foto. Zodra een klant de schoenen bestelde ging er iemand naar de winkel om de schoenen te kopen en ze per post naar de koper te versturen.
Op deze manier kon Zappos zonder te investeren zelf een online schoenenwinkel starten en werd het idee dat men had (online schoenen verkopen) gevalideerd.
AirBnb is ontstaan door twee jongens die zelf de huur van hun appartement met moeite op konden brengen. Ze zagen dat er in de stad waar ze woonden een aantal grote conferenties waren, hierdoor waren alle hotels bezet. Om hun huur te kunnen bekostigen begonnen ze hun eigen appartement aan te bieden als onderdak voor reizigers. Eerst deden ze dat nog via bestaande platformen zoals Craigslist (marktplaats.nl van Amerika).
Toen duidelijk werd dat er vraag was naar hun idee begonnen ze ook huizen van familie en vrienden op die manier te verhuren. Nadat ze een redelijk aanbod aan te verhuren huizen hadden zijn ze hun eigen platform begonnen. De rest van het verhaal kent iedereen vast wel. Het gaat er om dat deze twee jongens op de meest efficiënte wijze probeerden vast te stellen of hun idee werken zou.
De service om gemakkelijk bestanden mee te delen kent iedereen inmiddels wel. Om na te gaan of er vraag zou zijn naar hun service dachten de oprichters in eerste instantie dat ze de gehele tool zouden moeten ontwikkelen. Natuurlijk zou dit enorm veel geld en tijd kosten, wat ze op dat moment niet hadden.
Het MVP van Dropbox was dan ook een filmpje waarin uitgelegd werd hoe Dropbox zou werken. Dat filmpje hebben ze met zoveel mogelijk mensen gedeeld. Iedereen die het filmpje zag kreeg ook de mogelijkheid zijn e-mail adres achter te laten op een mailinglijst. Doordat ze een ludiek filmpje in elkaar gezet hadden ging het viral en hadden ze binnen een mum van tijd 75.000 mensen op de wachtlijst staan. Doordat deze enorme vraag er was kon men er vanuit gaan dat het de moeite waard was te investeren in de ontwikkeling.
Natuurlijk is dit een heel erg lastige vraag om te beantwoorden. De drie eerder genoemde MVP voorbeelden zijn ieder heel erg verschillend van elkaar. Voor Zappos is alleen een website ontwikkelt terwijl dit voor Dropbox en AirBnb niet eens nodig was. Dropbox had al genoeg aan een video. Doordat een MVP zoveel verschillende verschijningsvormen heeft kunnen de kosten ook erg variëren. Als het opzetten van een landingspagina al voldoende is voor het maken van een MVP dan zijn de kosten erg laag. Als er toch een compleet platform of een app ontwikkelt moet worden dan stijgen de kosten snel.
Als je een MVP wilt laten ontwikkelen en je wilt graag weten hoe je de juiste leverancier kunt vinden, lees dan ook het artikel over het kiezen van de juiste leverancier voor je MVP.
Als je op zoek bent naar een MVP ontwikkelaar is het slim om van tevoren voor jezelf een aantal zaken alvast op een rijtje te zetten. Speciaal voor dit doel heb ik een MVP checklist ontwikkelt. De checklist biedt je structuur bij het opschrijven en overdragen van je idee aan een MVP ontwikkelaar of bureau. Dit bespaart aanzienlijk veel tijd doordat je op alle vragen die je krijgt alvast een antwoord hebt of er in ieder geval over nagedacht hebt.
Als ondernemer weet je dat je actie moet ondernemen om iets te starten. Het formulier hiernaast invullen is één van die acties. Vul je gegevens in zodat we aan de slag kunnen gaan met de uitwerking van jouw idee.
Contact opnemen kost niets en is 100% vrijblijvend.
Je gegevens worden uitsluitend gebruikt om een afspraak te maken. Lees er meer over in onze privacy policy.