Naar kennisbank

Kom snel tot de kern met de five whys

Iedere ouder herkent het: je bent iets aan het doen en je zoon of dochter vraagt je herhaaldelijk: waarom doe je dat? Waarom dan? Wist je dat er heel veel waarde zit in het stellen van de waarom-vraag? De waarom-vraag lijkt misschien kinderlijk eenvoudig maar Sakichi Toyoda heeft er een heel systeem omheen bedacht wat […]

Iedere ouder herkent het: je bent iets aan het doen en je zoon of dochter vraagt je herhaaldelijk: waarom doe je dat? Waarom dan?

Wist je dat er heel veel waarde zit in het stellen van de waarom-vraag? De waarom-vraag lijkt misschien kinderlijk eenvoudig maar Sakichi Toyoda heeft er een heel systeem omheen bedacht wat later onder andere in de Toyota fabrieken gebruikt is. Met het systeem, de five whys, kan je door vijf keer de waarom-vraag te stellen snel tot de kern van een probleem komen.

Bij Toyota ging dat zo:

De auto start niet meer
1. Waarom?

De accu is leeg
2. Waarom?

De dynamo laadt de accu niet meer op
3. Waarom?

De aandrijving van de dynamo is defect
4. Waarom?

De dynamo is nooit onderhouden en had al lang vervangen moeten zijn
5. Waarom?

Antwoord: de auto heeft niet het onderhoud gehad dat nodig was

Door het stellen van een vraag krijg je een antwoord. Dat antwoord gebruik je en daarmee formuleer je de volgende waarom-vraag. Door dit een aantal keren achter elkaar te doen pel je als het ware de symptomen van de eigenlijke oorzaak af waardoor deze bloot komt te liggen. In het geval van Toyota blijkt dat het probleem dat je nu hebt een oorzaak heeft die eerder voorkomen had kunnen worden.

Tijdens het ontwikkelen van een Minimum Viable Product (MVP) kom je ook vaak problemen tegen waarbij de oorzaak in eerste instantie niet direct zichtbaar is. Door gebruik te maken van de 5 why’s en dus vijf keer de waarom vraag te stellen kom je snel tot de kern van de problemen.

Meer gerelateerde items

Alles begint bij contact: let's do this!

Als ondernemer weet je dat je actie moet ondernemen om iets te starten. Het formulier hiernaast invullen is één van die acties. Plan een kennismaking in en we gaan aan de slag met de uitwerking van jouw idee.

Deze kennismaking is bedoeld om kennis te maken en te onderzoeken of ik jou kan helpen bij je uitdaging.

Het kost niets en is 100% vrijblijvend.

Plan een vrijblijvende kennismaking

Je gegevens worden uitsluitend gebruikt om een afspraak te maken. Lees er meer over in onze privacy policy.