Je eerste versie van je product of dienst is klaar en staat online. Goed nieuws! En nu maar wachten tot de bezoekers, klanten en verkopen binnen komen stromen. Toch..? Zeker niet, nu pas komt het echte werk er aan. Het onder de aandacht krijgen van jouw product of dienst. Maar hoe doe je dat nou […]
Je eerste versie van je product of dienst is klaar en staat online. Goed nieuws! En nu maar wachten tot de bezoekers, klanten en verkopen binnen komen stromen. Toch..? Zeker niet, nu pas komt het echte werk er aan. Het onder de aandacht krijgen van jouw product of dienst. Maar hoe doe je dat nou gestructureerd en volgens een plan? Een paar losse Facebook berichten en een blog bericht ga je de oorlog helaas niet mee winnen.
Als je meer bezoekers voor je website wilt dan zijn er vele manieren om dat voor elkaar te krijgen. Hoe zet je nu een gestructureerd plan op waardoor je niets over het hoofd ziet en geen fouten maakt? Je kunt hiervoor gebruik maken van het Bullseye framework. Dit framework is bedacht door Weinberg & Mares en leggen zij uit in hun boek Traction.
Kort samengevat hebben ze 19 kanalen marketingkanalen gedefinieerd. Het idee is dat je in elk van deze 19 kanalen voor jezelf nagaat wat je kunt doen om jouw product of website onder de aandacht te brengen.
Hierbij is het van belang om altijd gebruik te maken van alle 19 kanalen omdat jij als ondernemer waarschijnlijk al een vooringenomen mening hebt bij sommige van deze kanalen.
Beschrijf dus voor ieder kanaal een idee dat je gemakkelijk uitvoeren kunt om het kanaal te testen. Bedenk ook wat je investering zal zijn. Gaat het tijd kosten of moet je er ook budget voor vrij maken?
Wat ik zelf handig vind om te doen is om per marketingkanaal een a4-tje te gebruiken. Hier zet ik de naam van het marketingkanaal op, wat de investering is, wat het verwachte resultaat zal zijn en wat uiteindelijk het resultaat geweest is.
Bedenk dat het meten van resultaat voor iedereen anders kan zijn. Zo kan het behalen van meer omzet of meer bezoekers op je website misschien een beoogd resultaat zijn. Maar het kan ook zijn dat jij veel meer aan leads of nieuwsbrief aanmeldingen hebt.
Om het jou gemakkelijk te maken heb ik onderaan dit artikel een pdf bestand geplaatst waarin alle 19 kanalen netjes opgezet zijn. Als je dit bestand print ben je klaar voor je eerste sessie.
Als het goed is heb je nu 19 ideeën opgeschreven die ieder bijdragen aan de bekendheid van jouw bedrijf. Plan deze ideeën in op korte termijn en maak iemand binnen je organisatie verantwoordelijk voor de uitvoer ervan. Vergeet ook niet om van tevoren een nulmeting uit te voeren zodat je goed bijhouden kunt wat je inspanningen opleveren.
Als alle plannen uitgevoerd zijn ga je na welke resultaten er behaalt zijn. Welk marketingkanaal heeft de meeste bezoekers naar je website gehaald? Welk marketingkanaal heeft voor de meeste nieuwe omzet gezorgd? Pak de uitgeprinte en ingevulde papieren er nog eens bij en ga na wat je verwachtingen waren. Zijn de verwachtingen waargemaakt of heeft het juist totaal niet opgeleverd wat je verwacht had?
Sorteer de 19 uitgevoerde ideeën vervolgens op prestatie en pak de top 3 kanalen die het beste uitgepakt hebben. Dit zijn de winnaars van de eerste fase. Nu de tweede fase aangebroken is gaan we inzetten op de winnaars. Verdubbel de inspanning voor deze drie winnaars. Is bijvoorbeeld een advertentie in een huis aan huis krant één van jouw winnaars en heb je daar €500 aan uitgegeven? Probeer dan de komende weken eens in twee huis aan huis kranten te adverteren en kijk wat dat je oplevert.
De systematische aanpak die het bullseye framework biedt zorgt ervoor dat je energie en budget in de juiste dingen steekt en tegelijkertijd een heel brede aanpak houdt. Deze combinatie is ideaal voor startups die op een laagdrempelige manier veel tractie willen genereren.
Als ondernemer weet je dat je actie moet ondernemen om iets te starten. Het formulier hiernaast invullen is één van die acties. Vul je gegevens in zodat we aan de slag kunnen gaan met de uitwerking van jouw idee.
Contact opnemen kost niets en is 100% vrijblijvend.
Je gegevens worden uitsluitend gebruikt om een afspraak te maken. Lees er meer over in onze privacy policy.